Hvem er vi

Daginstitutionen Agtrupvej/Brunebjerg er en integreret institution med børn i alderen fra 0-6 år. Vi har til huse i Koldings syd by og har et blandet, mangfoldigt og spændende klientel, med flere forskellige nationaliteter af børn og familier.

Institutionen er beliggende på to adresser Agtrupvej 47 og Brunebjerg 43, begge med dejlige udendørsarealer, som bruges året rundt. Begge afdelinger ligger tæt på byen, natur, vand og kultur i lokalområdet. Vores hoved adresse  er Brunebjerg 43 og vi hører derfor til Brændkærskolens distrikt.

Børnetallet er fordelt med 76 børnehavebørn, som henover året vipper op til 90 børnehavebørn på Brunebjerg. Der er 23 vuggestuebørn i afdelingen på Brunebjerg og ca. 24 vuggestuebørn i afdelingen på Agtrupvej. Personalegruppen består af 35 medarbejdere og studerende, samt virksomheds praktikanter. Det nuværende personale består af pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere med bred erfaringsgrundlag. Ledelsen bestå af en leder og en souschef. Lederen fordeler tiden mellem de 2 afdelinger. Personale fra PPR, støttepædagoger samt pædagogiske rådgivere er også en del af vores institution.

Optagelse af plads i institutionen, styres gennem Pladsanvisningen i Kolding kommune.  Børnene i børnehaven er fordelt på 4 grupper, med 3-6 årige på stuerne. Børnene i vuggestuen på Brunebjerg, er fordelt på 2 stuer. På Agtrupvejs vuggestue er børnene fordel på 3 stuer. Den ene stue er en storbørnsgruppe for de ældste vuggestuebørn.

Det er vigtigt, at vores institution opleves som en helhed med fælles overordnende mål, af alle interessenter. Vi vægter en god overgang fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole. Dvs. at vores pædagogiske grundlag er det samme i begge afdelinger.

Vi arbejder med struktur og rutiner for alle børn. Strukturen indeholder faste aktiviteter, daglige rutiner, traditioner og læreplanstemaer. Vi er dog optaget af, at rutiner og struktur ikke skal fastholdes for rutinernes skyld. Vi tager udgangspunkt i børneperspektivet, med plads til alle. Vi vægter, at der skal være plads til spontanitet og nye tiltag.

Det gode institutionsliv skal spejles i børnenes tid hos os. Varme relationer og en god tilknytning skal være i fokus.

Vi er godt på vej med at udvikle vores faglige kompetencer gennem Program for læringsledelse og arbejder ud fra forskningsbaseret viden.

Vi implementere i øjeblikket også GROW, et udviklings-og lege baseret program, der har rødder i den Neuro affektive udviklingspsykologi.

Vi vil i den kommende tid have et stort pædagogisk udviklingsfokus på at arbejde med børns trivsel.

Børn har ret til at være forskellige og udvikle sig i forskellige tempo. Derfor har vi fokus på et bredt lærings og kvalitetsbegreb, hvor de faglige pejlemærker sikre, et læringsmiljø der støtter børns trivsel, læring udvikling og dannelse gennem både spontane aktiviteter, børneinitierede lege og daglige rutiner.

Gennem vores pædagogiske arbejde ser vi det pædagogiske grundlag og læreplanstemaer i sammenhæng og som en helhed. Børns læring finder sted hele tiden – både i de daglige rutiner, i legen og de strukturerede aktiviteter og lege.

Læs evt. mere i velkomstfoldere for hver afdeling!