Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vurdering af børn

Vurdering af børn – åbenhed og tilgængelighed

Metoder, værktøjer og vurderinger i Daginstitutionen Agtrupvej/Brunebejrg

I Agtrupvej/Brunebjerg anvender vi forskellige faglige metoder og rammer til at vurderer og beskrive tiltag og handleplaner vedr. alle vores børn. Dette for at kvalificerer indsatserne optimalt. Dette sker naturligvis også på baggrund af de lov krav der er forbindelse med dagtilbuddets forpligtelser i udviklingen af børns læring, trivsel, udvikling og dannelse. 

Vi har en fagprofessionel holdning til at se barnet, som en del af mange sammenhænge/fællesskaber og derfor kan man ikke se barnets udvikling isoleret gennem en test. Metoderne og vurdering kan give et billede af hvor og hvilken retning indsatsen skal gå.

I Kolding Kommunes daginstitutioner arbejder pædagogerne databaseret og målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling. Dette kræver at barnet iagttages i forskellige situationer, således at pædagogerne har grundigt kendskab til barnets relationer og kompetencer indenfor de forskellige udviklingsområder.

For at sikre kvalitet, systematik og overblik anvender institutionerne forskellige redskaber til dette.

Nærværende notat er et forsøg på at give et indblik i de forskellige redskabers formål og anvendelse. Notatet skal samtidig beskrive hvordan oplysninger, der findes om børnene, håndteres og deles med forældre og/eller andre myndigheder.

Vi anvender Børnelinealen:

Børnelinealen er et værktøj, som pædagogen anvender til at få øje på børn, der i en periode er særligt udfordret.

Det er pædagogens opgave at sikre sig et overblik over hvor på børnelinealen de enkelte børn i børnegruppen er placeret, således at der tages stilling til hvordan der arbejdes med inklusion, samt særlige indsatser omkring de enkelte børn.

Ved bekymring for et barn anvendes Børnelinealen til at undersøge børns trivsel og udvikling i samspil med familie og netværk. Undersøgelsen giver et vejledende skøn over barnets situation.

Børnelinealen søger via en række indikatorer at indkredse barnets forudsætninger og vilkår, forældrenes ressourcer som omsorgspersoner og endelig det omgivende netværks kapacitet (privat som offentlig) til at gå støttende ind.

Resultatet af en undersøgelse på basis af børnelinealen anvendes som en faglig ressource, eventuelt i samspil med kompetencehjulet, i vurderingen af, om barnets udfordringer kan håndteres igennem en generel pædagogisk indsats, eller om de kræver en særlig indsats og et særligt samarbejde.  Børnelinealen der bruges i Kolding Kommune er udviklet i samarbejde mellem Senior– og Socialforvaltningen og Børne– og Uddannelsesforvaltningen.

Børnelinealen består af 5 kategorier, hvor en placering på kategorierne 2 – 3 – 4a og 4b, udløser en særlig opmærksomhed fra pædagogen i kortere eller længere tid. Forældre til børn i disse kategorier, vil altid blive inddraget i overvejelserne omkring, hvilken indsat der bør iværksættes i institutionen og i hjemmet.

Vigtig information!!!

Ved overlevering til andre institutioner eller skoler i Kolding kommune kan vi sende et Kompetencehjul.

Vi anvender Kompetencehjulet:

For at sikre at de særlige tilrettelagte indsatser tager udgangspunkt dels i en anerkendende tilgang og dels i bred vurdering af alle barnets kompetencer, har vi indenfor børneområdet valgt, at ”Kompetencehjulet” udgør den fælles kommunale ramme for det pædagogiske arbejde med at støtte børn i udsatte positioner i deres trivsel, læring og udvikling.

Kompetencehjulet anvendes til at udarbejde:

• Kompetence profiler af børn.

• Handleplaner for det enkelte barn, hvis det vurderes at der er behov for en særlig indsats.

"Kompetencehjulet" er samtidig et grundlæggende redskab  til det pædagogiske arbejde generelt, arbejdet med læreplaner, dokumentation og tværfagligt samarbejde og overgange mellem dagpleje/vuggestue til børnehave samt overgang mellem børnehave og skole.
Kompetencehjulet giver mulighed for, at pædagogen kan systematisere sine iagttagelser/observationer af barnet, således at der gives et fuldt overblik over barnets kompetencer på alle læreplansområderne.
Kompetence profilen er ikke en test, men er et øjebliksbillede af, hvordan pædagogen tæt på barnet oplever barnets kompetencer.

Udover at der udarbejdes en kompetenceprofil af barnet, kan redskabet generere handleplaner med forslag til aktiviteter og særlige indsatser, som kan understøtte barnets udvikling.

Som overordnet retningslinje for brug af kompetencehjul gælder, at der altid skal udarbejdes et kompetencehjul, hvis der er usikkerhed omkring et barns udvikling. Hvis der udarbejdes indstillinger til særlige støtte f.eks. fra PPR, skal indstillingen altid understøttes af et kompetencehjul på barnet. De fleste institutioner udarbejder kompetencehjul på alle børn en eller flere gange i løbet af de år, hvor barnet går i daginstitutionen.

Kompetencehjulet anvendes som sprogvurderingsredskab både i daginstitutioner og i dagplejen.

Når der udarbejdes et kompetencehjul gemmes dette i et lukket system, hvor kun de medarbejdere der har adgangskode, har tilgang. Kompetencehjulet er tilknyttet barnet med navn og cpr-nummer og er således omfattet af persondataloven.

Forældre skal altid oplyses om, at der udarbejdes kompetencehjul for deres barn og de har ret til at få materialet udleveret. I de fleste tilfælde foregår dette i forbindelse med forældresamtaler, hvor pædagogen gennemgår hjulet og orienterer om hvilke indsatser der iværksættes fra institutionen og giver råd om hvor forældrene kan støtte barnet i dets udvikling.

Vi anvender relations skemaer

Udover de i notatet fremhævede redskaber, anvender de enkelte institutioner eller pædagoger andre redskaber, som kan skabe overblik over børnegruppen. Priktest – sociogrammer, demografier og lignende. Her er der fokus på børnegruppens indbyrdes samspil. Det er interne pædagogiske redskaber, som forældrene ikke kan kræve at få indsigt i.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at sikre forældreinddragelse i alle tilfælde hvor der anvendes redskaber, der identificerer konkrete børn.

KIDS som værktøj i daginstitutionen

  • KIDS er et redskab der er udviklet med henblik på at evaluere og udvikle den pædagogiske kvalitet i daginstitutioner

  • KIDS er udviklet med udgangspunkt i forskning og sociokulturel udviklingsteori

  • KIDS er beregnet til selvevaluering såvel som evaluering af andres praksis

  • KIDS scorer handlinger ikke hensigter

  • KIDS er et forskningsbaseret værktøj – det vil sige konstrueret ud fra forskning om, at børnene (herunder de udsatte børn) udvikler sig bedre, når der er bestemte forhold til stede i institutionen

  • Alle ledere i institutionen er certificeret i KIDS

  • Kolding kommune anvender KIDS ved det obligatoriske pædagogiske tilsyn

Video

Som en metode til at samle viden omkring et barns trivsel og udvikling i institutionen anvender pædagogerne en gang i mellem videooptagelser af barnets leg eller aktivitet. Videooptagelser bruges også til at se på børnenes indbyrdes relationer og dynamikker.

I Kolding Kommune anvendes IPads til at optage med og optagelserne slettes så snart analysen er gennemført. IPads der bruges til at filme børnenes leg og aktivitet med henblik på analyse og vurdering skal være placeret i aflåst skab eller lignende.

SPU (Skole Paratheds Undersøgelse)

SPU er udviklet med henblik på at give forældre og pædagoger en bred oversigt over det enkelte barns kompetencer og udviklingsmuligheder mht. det at være skoleparat.

Testen anvendes i begyndelsen af det kalenderår, hvor barnet skal starte i skole, således at der om nødvendigt er tid til at tilrettelægge et intensivt skoleforberedende forløb. Resultatet af testen gennemgås efterfølgende med forældrene, inden de skal tage stilling til, om de ønsker at søge om skoleudsættelse for barnet.

Vi anvender Program for læringsledelse og værktøjer herfra.

 

Derudover bruger vi metoder der understøtter læreplansarbejdet og vi holder os ajour med forskningsbaseret viden og det der understøtter dette i praksis.