Forældresamarbejde

Ved daglig åben og imødekommende dialog samarbejder vi med forældrene omkring barnets dag, udvikling og trivsel. Dette foregår i et ligeværdig samarbejde, hvor gensidighed og respekt er nøgleord. Vi ved, at forældre er dem , der kender deres barn bedst - det anerkender vi! Gennem AULA kommunikere vi digitalt. Vi hilser også forældres hjælp og ressourcer velkommen i vores institution. Vi tror på, at dette giver godt og tætte forældrerelationer. Vi ved at børns trivsel også øges gennem forældre involvering i dagtilbuddet.

Gode fællesskaber - Plads til alle

Forældrebestyrelsen i Daginstitutionen Agtrupvej / Brunebjerg har arbejdet med Gode inklusionsvaner og hvordan forældre kan bidrage til at tage medansvar for børnenes fællesskaber, så børnene har de bedste betingelser for en god tid i institutionen.

Rummelighed, forskellighed og engagement er med til, både nu og på sigt, at skabe gode børnefællesskaber for alle børn, også dit. Vi har derfor samlet nogle gode punkter/ideer, som vi opfordrer jer/dig til at tager del i, for på denne måde at være en aktiv del af det inkluderende fællesskab omkring jeres/dit barn.   Vi håber, at I alle vil tage godt imod vores input og har I gode ideer til tiltag, der fremmer udviklingen af inklusion, vil vi altid gerne i dialog:)

Hilse på hinanden

Det er dejligt at starte dagen og afslutte dagen med et godmorgen og et farvel. Alle syntes at det er rart at blive set, små som store. ·                  Vær en god rollemodel og hils på børn og voksne i institutionen

Ta` ansvar for den gode tone

Agtrupvej / Brunebjerg vægter vi den gode tone mellem alle.

Inviter forskellige legekammerater med hjem

Børnene får et tættere forhold og venskab når de kan besøge hinanden hjemme. De får derved noget særligt sammen og knyttes til hinanden. Det giver en smittende og harmonisk effekt på børnegruppen. Børnene får flere legemuligheder og kan lege med forskellige.     ·             Lav evt. korte legeaftaler i starten – vurder hvor længe dit barn kan blive, første gang barnet skal

Støtte op om arrangementer

Ved at støtte op om arrangementer i Agtrupvej / Brunebjerg, styrker I fællesskabet indbyrdes imellem jer forældre og dermed også fællesskabet blandt børnene. Det er altid noget specielt når mor, far og søskende er med i Agtrupvej / Brunebjerg – Det signalerer til barnet, at her kan mine forældre også lide at være.

Fokus på det positive

Se muligheder frem for begrænsninger.

At tøjet er beskidt vidner om en sjov dag udenfor. Giv barnet tøj med i institution, som tåler at blive beskidt. Sutskoene, madkasse, strømperne er væk - de dukker nok op i morgen!

Snak om forskelligheder

Snak med jeres barn om, at alle mennesker er forskellige; nogen har briller, kort eller langt hår, er mørke eller lyse, tynde eller tykke og at alle er værdifulde. Øv jeres barn i, at finde en sød og positiv ting at sige om et andet barn eller voksen.

Ved dette lærer og udvikler barnet empati og forståelse for andre mennesker, som en grundlæggende og vigtig kompetence for barnets helhedsudvikling!

"Man kan ikke være forsigtig nok i valget af sine forældre."

(Citat fra Henrik Pontoppidan J )