Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

En dag hos os

En dag hos os

Kerneopgaven i Daginstitutionen Agtrupvej / Brunebjerg 

Grundantagelsen er, at alle børn mødes af voksne, der har en ressource fokuseret, anerkendende og inkluderende tilgang til børnene i relationerne. Alle børn gør det bedste de kan.

Lærings - og legemiljøet er præget af gode relationer mellem børnene, hvor barnet trives og udvikles igennem samværet, med andre børn, støttet og guidet af personalet via det pædagogiske arbejde. Kommunikationen, interaktionerne og det indgående kendskab til børnenes individuelle behov, er præget af følelsen af nærvær, interesse, nysgerrighed og delte hensigter i det professionelle læringsfælleskab, hvor glædesfyldt leg og samvær er vigtigt.

Vi vægter en hverdag, med tydelige og nærværende voksne. Hvor børnene føler sig set og hørt, hvor de udfordres og udfordrer sig selv og hvor der er plads til begejstring, spontanitet, fælles opmærksomhed og nye tiltag. Vi arbejder med genkendelig struktur og rutiner for alle børn. Strukturen indeholder faste aktiviteter, daglige rutiner, traditioner, læreplanstemaer og leg. Vi er dog optaget af, at rutiner og struktur ikke skal fastholdes for rutinernes skyld, men skal give mening og styrke/støtte børnene i deres hverdag. Vi tager udgangspunkt i børneperspektivet, med plads til alle.

Gennem vores erfaring ved vi, at en god start på dagen er vigtig. Derfor vil vi sikre en god struktur og en rart lærings- og legemiljø fra morgenstunden.  Derfor er opmærksomheden på, hvad der er i rummet, og hvilke aktiviteter og lege, der kan leges, og hvordan personalet møder børnene, og giver ideer til at gå igang med noget.

Materialer og legetøj er tilgængeligt hele dagen. Vi indretter læringsrum, legerum, afskærmede rum, så børnene har mulighed for at lege uforstyrret. Ting kan blive liggende, så lege kan fortsætte senere.

Vi har fokus på, at arbejde i mindre grupper, dvs. nogen er på tur, andre på legepladsen, på værkstedet osv., så der opnås fordybelse, ud fra de enkelte børns alder, udvikling og behov.

Vi er opmærksomme på at justere os efter børnene og børnegruppernes behov for udviklende læringsmiljøer hele dagen, både ude og inde.

Institutionen er beliggende på 2 adresser, med forskellige fysiske rammer og indretning, som giver forskellige muligheder, både inde og ude. Vi er også en institution med både vuggestue-og børnehaveafdelinger, som selvfølgelig er med til at afspejle vores hverdag.

I kan læse mere om de to afdelinger på forsiden.